Učenici naše škole, uz vodstvo učiteljice Matematike Kristine Vučić i učiteljice Geografije Antonije Kojundžić, obilježili su početak jeseni uz oca Geografije Eratostena. Uključile smo se u obilježavanje jesenskog suncostaja 22. rujna 2025. godine u vrijeme našeg solarnog podneva u 12:38h.
U tom trenutku učenici sedmih razreda: Tia Puljek, Mia Alerić, Gabriel Borić i Korina Međimorec uz stručno vodstvo učiteljice matematike izvele su Eratostenov pokus.
U sklopu Inspiring Science Education (ISE) projekta, a kako bi se popularizirala znanost i prirodni predmeti, provedeno je mjerenje Eratostenovog pokusa kojim je izmjeren opseg Zemlje po meridijanu u našem školskom dvorištu.
Eratosten je bio aleksandrijski knjižničar i pjesnik koji je napisao brojne radove iz područja astronomije, matematike, filozofije, geografije…. Veliki doprinos dao je matematici iskoristivši postupak prosijavanja prirodnih brojeva kako bi u skupu ostali samo prosti, tzv. Eratostenovo sito. Bavio se i mjerenjima u geografiji (prvi je s izuzetnom preciznošću izračunao nagib osi Zemlje), međutim današnje znanstvenike najviše oduševljava njegovo mjerenje opsega Zemlje po meridijanu. Naime, on je u 3.st. pr. Kr. slučajnim opažanjem duljine Sunčeve sjene u Aleksandriji i Sieni izmjerio opseg Zemlje. Dakle, Eratosten je mjerenje izveo ne obilazeći Zemlju već primjenom matematičke metode. Njegov rezultat za meridijanski opseg Zemlje iznosio je 250 000 stadija. Kada se uzme vrijednost egipatskog stadija dođe se do vrijednosti 0d 39 400 km za opseg Zemlje. Suvremena mjerenja pokazuju da je opseg Zemlje po meridijanu 40 008 km, što znači da je Eratosten dobio poprilično točnu vrijednost. Na globalnoj razini Eratostenov pokus se provodi prvi dan proljeća i prvi dan jeseni jer tada Sunčeve zrake padaju na Ekvator pod pravim kutom.
Kako smo mi izveli Eratostenov eksperiment. Prvo smo se prijavili za sudjelovanje u ovom projektu, prema njihovim uputama u solarno podne izmjerili sjenu štapa od 1m. Ovo mjerenje ponovili smo 3 puta i izračunali srednju vrijednost. Uz pomoć učiteljice matematike, koja nam je to sve objasnila izračunali smo opseg Zemlje po meridijanu.
U ovom projektu povezali smo se i sa talijanskom školom/institutom koja je na istom meridijanu kao i mi, na 18. meridijanu istočno od početnog meridijana. I uz pomoć te udaljenosti ponovili smo naš izračun.
Ovo je prvi puta kako smo sudjelovali u ovom projektu. Učenici su saznali nešto novo, razvijali i unaprijedili svoje matematičke vještine, sve ćemo ovo ponoviti i za vrijeme proljetne ravnodnevnice u ožujku.